Angkor Wat

27 januari 2020 - Don Det, Laos

Naar Siem Raep kom je voor het tempelcomplex  zo’n  7 km ten noorden van de stad.Raar genoeg kun je of een 3 dagen of een 1 dag ticket kopen. Wat ik zoal gelezen heb is 1 dag te kort. Dus maar voor 3 dagen gaan. En die heb je ook wel nodig want het blijkt een flink uitgebreid complex te zijn van wel een 10-15 tempels. De meeste opgericht door koningen genaamd Jayarvan in de 12e en 13 e eeuw ad . Je kunt met een gids en tuk tuk gaan maar ik verkies mijn vrijheid met een fiets. Kan nu met een geheel eigen tijdsindeling rond gaan. De eerste dag de buitenste tempels bezocht en dat was meteen al een 40 km waar mijn billen op het laatst over gingen protesteren 😠

De meeste tempels zijn gewijd aan Boeddha maar door invloeden van veroveraars in het gebied zijn er ook gemengde met Hindoeïsme, Brahma,Shiva en Vishna afbeeldingen. Enorm veel foto’s gemaakt en elke dag blij om na een warme (34C) en stoffige dag weer een lekkere frisse douche te kunnen nemen.
‘sAvonds dan nog op pad voor een hap eten en hier heb je zelfs een Grieks restaurant 😂 dus ik kon het niet laten.....(een heerlijke Greek Salad en vega aubergine moussaka) .Langs de rivier ook heel veel street-food karretjes waar van alles wordt gewokt. Maar vaak met vlees en ik durf het nog niet aan want tot nu toe geen enkel darmprobleem gehad. Een lekkere banana-choco pancake kan natuurlijk wel . En het “terras” bestaat uit kleine plastic tafeltjes en stoeltjes van zo’n 40 cm hoog 😀

Verder valt te melden dat de Cambodianen heel vriendelijk zijn en kinderen van 1-3 jaar altijd omkijken en naar je lachen en zwaaien. Soms zie je een bord waarop je geattendeerd wordt niet van wat oudere kinderen spullen te kopen omdat men wil bevorderen dat zij naar school gaan ipv straat venten.

1. Wim van Midwoud:
    29 januari 2020
    Schitterende foto’s Wiebe. Vooral die boomwortels hè. Enig idee wat voor een.....? 😉
  2. Wiebe Kloppenburg:
    31 januari 2020
    Ik had het kunnen weten Wim want hier staan heel vaak bordjes bij de bomen wat het is 😕
    Maar bumper je maar googelen 😃