Na PP Pas op de Plaats !

18 januari 2020 - Koh Rong Sanloem, Cambodja

Na de mooie tocht over de Mekong aangekomen in Phnom Penh. Ik had een hotel uitgezocht dat aardig in de buurt van de aanmeer Dock ligt en inderdaad je loopt een stukje de Sisowathkade af en daar heb je Riverside 😀hotel. Met op de groundfloor een heerlijk Indiaas restaurantje! Hier dus twee keer heerlijk gegeten met veel naam brood. De bediening is super vriendelijk en ik grap wat af met de Nepalees die aan de straat kant nieuwe klanten moet winnen (waar hij veel te verlegen voor is ) Bestelling opnemen mag hij schijnbaar op mij uitproberen. Maar dat gaat prima.

Wat mij verbaasd is dat ook PP een moderne stad is , althans de delen rond het centrum.Hoge kantoorgebouwen en woontorens waar Rotterdam niks bij is . De eerste middag vind ik het lekker om door de stad wat te zwerven en mij wat te oriënteren . Ook hier weer enorm veel verkeer maar het verschil met Vietnam is dat je hier je leven niet zeker bent als je oversteekt ( ook een zebrapad geeft geen enkele garantie ) En verkeerslichten zijn schaars. Het lijkt een chaos en toch gaat alles zonder kleerscheuren voort.

Natuurlijk bezoek ik het open deel van het koninklijk paleis met de zilveren pagode met emerald (groene doorzichtige)Boeddha. Zilver zijn de vloertegels van deze pagode. Wel voor het grootste deel afgedekt met tapijt. En ligt er eentje los dan plak je hem met plakband aan de andere vast 🥺

In de tuk tuk van Anshy scheur ik mee in het verkeer over de rivier naar de gouden tempel. De potten met goudverf zijn hier niet aan te slepen ! Sinds de uitvinding van led krijgen de Boeddha ‘s in de tempels nu veelkleurig knipperende aureolen. Kan me niet voorstellen dat hij daar mee in zijn nopjes is.

Je blijft je hier verbazen ; zoals ook het eindeloos offeren van van alles en wat ; voedselpakketten met pakken koffie en koekjes , lotusbloemen , eieren, speklapjes en ga maar zo door. Geofferd en 5 minuten later in een bak gegooid om plaats te maken voor een nieuwe ronde offerande 🥴

Behalve de feestpakketten , daar smullen de in oranje draperieën gehulde monniken vast van .
Nu ben ik wel aan ontspanning toe en gaat de neus richting zuid Cambodja 🇰🇭: Koh Rong Samploen , een klein tropisch eiland vol met getatoeëerde jongeren ! Daar pas ik ook nog wel tussen 🙄 . Een klein dorpje bestaande uit restaurantjes en guesthouses waar geen enkele weg verhard is. Eindelijk eens lekker een boek lezen ( De jongens van Nickel  Colson Whitehead een echte aanrader als je het nog niet kent )      en wat zwemmen in water van 30C!  Afkoelen ?

1. Cor van der Meulen:
    19 januari 2020
    Fijn om dit zo te lezen op de zondagochtend Wiebe. Mooi !
    Veel ervaringen al ! Goede reis verder. Groet Cor
  2. Wim van Midwoud: