Shalala bus en meer

31 januari 2020 - Thakhek, Laos

Met Shalala bus company  Siem Raep verlaten. Volgens tripadvisor een rampenmaatschappij; we zullen het zien. Op naar Laos 🚐 Het is weer een van en geen bus. De services altijd dat je opgehaald wordt bij je hotel en dan naar het verzamelpunt. Zo nu ook, alleen blijkt dat punt 150 m. verderop in de straat👍 Bedankt tuk tuk ! Als we dan eindelijk vertrokken zijn gaan we eerst over de meest miserabele onverharde wegen maar komen uiteindelijk wel op verhard uit. Gelukkig neemt Shalala wel de route Noord die veel korter is dan via het zuiden. Als we in Stung Treng aankomen moet alles uit het busje incl. alle bagage. Een ander busje zal komen uit Laos om ons naar de grens te brengen.  In een soort wacht gedeelte staat een tafeltje met een madame die één of andere ticket aan iedereen levert die uit ons busje kwam. Maar mijn reis ‘invoice’ heeft de chauffeur bij het instappen ingenomen. Wel had ik hem uit voorzorg op de foto gezet maar hier nam ze geen genoegen mee. Ik de chauffeur er op aanspreken en die belt met de desk waar ik mijn ticket heb gekocht. Ook dit brengt geen oplossing ze zal en moet papier hebben. Ik doe nog een verwoede poging bij madame maar geen 🎫 ticket voor mij! Het andere busje arriveert en ik besluit gewoon in te stappen. Opeens komt het Oostenrijkse meisje ,wat naast mij  had gezeten , met een ticket voor mij.... zij heeft het gekregen van een meisje die er niets mee kon ; het blijkt dus een ticket voor het bootje te zijn om op het eindpunt Don Det te kunnen komen . Instappen en op weg naar de grens. Hier moet weer alles busje 2 uit en vermaken we ons een kleine 2 uur om door de grens te komen. Uitloggen bij Cambodja en dan te voet 300m. afleggen naar Laos om daar te wachten of je ingenomen paspoort met ingevuld formulier daar is aangekomen. Ook bij deze grens vingerafdrukken en foto via geavanceerde Australische apparatuur. Als iedereen er door is staan we met een groepje van 13 op een verder verlaten parkeerplaats te wachten of er weer een busje gaat komen. Verder passeert er helemaal niets de grens in die 2 uur ! Jawel een oud barrel verschijnt met 9 zitplaatsen en daar kun je best in met 13 en alle bagage! Gelukkig is het maar 12 km naar het dorp waar we naar het haventje lopen en dan een 3 kwartier later worden overgezet. Yep ! Aangekomen op Don Det en na wat gevraagd ook aangekomen bij Mr Ti’s bungalows. Doordat ik pas laat arriveerde was mijn gereserveerde hut aan de Mekong al aan iemand anders gegeven maar er voor in de plaats krijg ik een luxe kamer , met grote badkamer en veranda met hangmat ! Hier valt mee te leven. Nu weer 3 dagen om te relaxen. Huur een fiets en ga een dag kayakken met een groep van 14 . In het woelige water van de Mekong eindig ik onderste boven met de kano 🙃 . Gelukkig had ik uit voorzorg mijn gehoorapparaten in de waterdichte zak zitten zo ook al het andere wat droog moest blijven ! Opdrogen doe je vanzelf bij 30 C.

Hierna doorgegaan naar Tad Lo waar je een aantal watervallen kunt zien. Deze blijken echter kleiner te zijn dan die we op de kayakken tocht bezochten. En ik vergeet bijna om te vertellen dat we ook de grijze Mekong dolfijnen hebben gezien ! Ook in Tad Lo weer een fiets gehuurd , je ziet veel en hebt contact met de omgeving. Zo heb ik een uur tamarindebonen zitten te pellen met een Lao vrouw op haar erf, omringd door veel kinderen en de halve familie die lachend langs kwam om het te aanschouwen!
Nu zit ik in Thakhek omdat de bus 🚌 langs Savannahket is gereden waar ik een ticket voor had ! Nacht geslapen in een srt hok en nu weer terug 2 uur zuidwaarts met de bus van 10.30 die om 12.00 gaat 😅  Ja Laos is heel relaxed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Stien en Be:
    31 januari 2020
    Weer heel wat beleefd dus. Maar het komt gelukkig steeds weer goed. Wat leuke mensen ontmoet je! En de bloemen zijn idd prachtig.
    Geniet ervan!
  2. Wim van Midwoud:
    Hm, fotowerk wat minimalistisch Wiebe. 😚
    Bus? Tuktuk?? Dolfijn??? Kajak???? 😀😉
  3. Wiebe Kloppenburg:
    31 januari 2020
    Gaat komen Wim maar dan moet ik ergens zitten met goede WiFi anders duurt het per foto 4 minuten of meer 🙁
  4. Anja:
    31 januari 2020
    Hahaa ik had graag je gezicht gezien toen bleek dat je slechts 150 m met de tuktuk hoefde te reizen.
  5. Wiebe Kloppenburg:
    😇 zo dus
  6. Caroline:
    2 februari 2020
    Reizen in Azië is altijd weer een belevenis met al die vervoermiddelen, maar je beleeft van alles!! Leuke verhalen Wiebe. Lekker genieten de komende dagen.
  7. Katharina Kloppenburg:
    8 februari 2020