Deze po is zo slecht nog niet !

27 september 2023 - Tuoro sul Trasimeno, Italië

Ook op mijn vrije avond nog even verder met het reisverhaal. Want ik loop nog aardig achter gezien het feit dat ik dit alles schrijf aan het meer van Trasimeno .
Met bloedend hart verlaat ik mijn heerlijke agriturismo . Prompt fiets ik de verkeerde kant op ! Maar kom uiteindelijk wel in San Bernadetto Po aan. Want hier moet ik de voorraden weer aanvullen. Eerst een cappuccino met wat zoets erbij. En even vragen waar het postkantoor is om francobolli te kopen . O , dat kan wel bij de tabacchi hier om de hoek , niet dus want ze hebben wel postzegels maar alleen voor in Italië. Nee het postkantoor is die kant op , goed doorrijden. Niets te zien . Weer vragen , nee , richting centrum en dan naar rechts , nee hier niet daar heen rijden en dan links . Ik kom wel vier keer langs mijn koffieplek en uiteindelijk blijkt het postkantoor ongeveer 150 meter daarvan verwijderd te zijn . Alleen op deze staat niet met grote letters POSTE !
Afijn, dit komt vaker voor . Vraag de weg naar een volgend dorp en men kijkt je aan alsof je vraagt waar Zuidhorn ligt. Borden ontbreken vaak op het platteland en de GPS is niet altijd even duidelijk. Rij je verkeerd dan heb je ongeveer 5 seconden om op een pauze knop te drukken anders valt je route weg en start hij opnieuw. En na een hoop gedoe start ik dan ook weer.Een andere bijzonderheid is dat de GPS om de 5 km dit even meldt met hoe lang je erover hebt gedaan. Dit bericht neemt de helft van het scherm in gebruik en weet het regelmatig zo te plannen dat dit juist gebeurd op een druk kruispunt waar ik erg graag wil weten of ik moet afslaan of niet . Nu we toch in de ergernissen onderweg zitten ; een drietal keer blijkt mijn route te zijn afgesloten met hekken wegens onderhoud. Je probeert er nog omheen te komen maar dat lukt dan niet met volle bepakking. Dan mag je zelf een omleiding bedenken met Google-maps. Ook dat geeft vele km’s extra en zeker als er ook heuvels in het spel zijn …… kan het voorkomen dat je dezelfde heuvel 3 x neemt. Ik vermelde al dat niet alle wegen en paden even goed zijn onderhouden en je krijgt wel een glimlach op je gezicht als het onverharde pad er keurig uitziet en er toch een bord is geplaatst dat je beter de fiets aan de hand kunt nemen .😀 Afijn Bernadetto gaf al aan dat ze bij de Po ligt en daar fietst het aardig vlak. Bij Quistelle kom ik in een gebied wat in 2012 door een aardbeving is getroffen. Je ziet regelmatig nog een half ingestorte boerderij of huis terwijl andere huizen strak gestuct en fris van kleur staan te glimmen. Die zijn dus mooi opgeknapt . Na eindeloos op een dijkpad te hebben gefietst komt Modena dichterbij. De camping ligt volgens het routeboekje ongeveer naast de oprit van de snelweg en er wordt afgeraden hier te overnachten. Dan ben je met een zeer slecht gehoor toch in het voordeel , apparaten uit en lekker slapen 💤. De volgende ochtend door de stad heen en weer veel foto,s geschoten. 20 km verderop beginnen de Appenijnen en dat zul je weten ! Er moet een 1000 hoogtemeters worden geklommen en dit alles onder een verfrissend miezer regentje. De camping in dit gebied blijkt definitief gesloten te zijn en doodmoe kom ik bij een soort B&B aan . Ik gun mij de luxe van een nacht in een echt bed.Ook kun je er eten . De volgende ochtend staat de 2e B al klaar ! Een ontbijt om U tegen te zeggen. Ik doe flink mijn best want dan is de tank maximaal gevuld voor de volgende klim. Om uiteindelijk een heerlijke lange afdaling naar Pistoia te hebben. Je rijdt dan snel 50 km/ u. Ook hier is geen camping en geeft Hotel Milano mij onderdak. ‘s Avonds tracteer ik mezelf op de eerste ‘gelato’ (mango/citroen) . Ook het hotel serveert een enorm ontbijt ! Daar kun je vele uren op teren ! Vanuit Pistoia neem ik de trein naar Florence. 35 jaar geleden zijn Teun en ik hier ook geweest maar was de kerk en kapel met fresco’s van Masaccio wegens renovatie gesloten. Waarom Masaccio ? Masaccio is één van de belangrijke schilders geweest die de renaissancestijl inluiden. Het devote geschilder wordt losgelaten en hij gaat echte ( expressieve) mensen schilderen en experimenteren met perspectief. Wel blijven de onderwerpen geloofs gerelateerd. Overigens is Masaccio een bijnaam wat staat voor viezerik . Hij was zo bezeten van schilderen dat de persoonlijke hygiëne erbij inschoot. Op 27 jarige leeftijd overlijdt hij in Rome .(1428) Schilders als Leonardo da Vinci  worden geïnspireerd door hem . Met wat moeite weet ik een toegangsbewijs te bemachtigen en ben zeer onder de indruk van wat hij gemaakt heeft . Hierna nog een rondje ‘must do’s Firenze’ waar het 5 x drukker is dan 35 jaar geleden en snel met de trein terug naar het rustige en ook mooie Pistoia.Je ontwikkelt wat mensenmassa allergie als je zoveel in de natuur bent.
Vanuit Pistoia fiets je echt in de Toscane. Glooiende heuvels , wijngaarden voor de Chianti, olijven voor de olie en veel cipressen. De huizen piekfijn verzorgd met grote hekken en alarmsystemen. Elke ‘Needs a caring hand ‘ is al opgekocht en gerenoveerd. Velen nu een luxe B&B of agriturismo. San Giminano en een dag later Siena voor de mooie plaatjes bezocht .Het blijft bijzonder voelen om hier op mijn fietsje rond te rijden. Veel wielrenners vinden dat ook want regelmatig krijg ik ‘ bravo ! ‘ te horen of een duimpje omhoog ! Ook wordt ik een keer een stuk spontaan de heuvel op geduwd door een wielrenner ! Bedankt . Na Siena rij je door de Crete , een wat onherbergzaam gebied van glooiend landschap met akkers. Alleen cipressen langs een pad naar een boerderij geeft een groen accent. Ook hier weer pittige heuvels !
En zo eindig ik dan bij het meer van Trasimeno ! Waar ik 2 dagen lekker aankeutel op de camping aan het meer en mijn blog bijschrijf.

1. Wilma:
    27 september 2023
    Gewéldig blog! Wat schrijf je super Wiebe en zo interessant wat je over de schilder Massacio schrijft!
  2. Anke:
    Fijn verhaal weer.
  3. Wim van Midwoud:
    Oh, Toscane..! Ik zou hier een maandje de gps uitzetten als ik jou was. 😍
    Groetjes vanuit Corsica (waar je niet moet fietsen) 🚵‍♂️
  4. Cor van der Meulen:
    28 september 2023
    Leuk Wiebe. En dat je een doorzetter bent wist ik wel. Toscane is prachtig. Wij hebben vandaag Spanje weer ingeruild voor Groningen. Wij en jij duiken straks zo oktober in, nog niet zo een fijn idee. Veel succes verder met je belevenissen.
  5. Ignatia Metz:
    28 september 2023
    Wauw Wiebe , wat een fantastische omgeving! Gelukkig neem je ook wat cultuur mee op weg naar Rome en geniet je van het lekkere eten. Ik zou iedere dag een Italiaans ijsje nemen mmmmmmmm
  6. Remco:
    29 september 2023
    Ha Wiebe, wat een leuk verhaal weer! En je komt steeds dichter bij de Eeuwige Stad! Geniet van Toscane en veel plezier met het vervolg van de tocht!
  7. Willemien:
    30 september 2023
    Hoi Wiebe, Wat een mooie reisverhalen! Veel plezier met de laatste loodjes!
  8. Joost adriaanse:
    2 oktober 2023
    wat kom je zo op mooie plekken Wiebe, zoals langs dat riviertje op dat overgroeide pad. gaaf! ik ben jaloers ;-)