Umbrië , het mooie achterland van de Toscane.

6 oktober 2023 - Bracciano, Italië

De tocht gaat weer verder met eerst een stuk fietsen rond het meer van Trasimeno. Als je het meer verlaat in oostelijke richting wordt je direct weer getrakteerd op een pittige heuvel. O ja , zo was dat ; fietsen in Italië. Het doel is Perugia vandaag . Rome mag dan op zeven heuvels zijn gebouwd, Perugia ook volgens mij . Ik besluit om niet de binnenstad te gaan bekijken maar door te fietsen naar een agriturismo waar je ook moet kunnen kamperen . De route wordt aangegeven door Google Maps. Al spoedig  kom ik buiten Perugia en ga verder op een fietspad. Alleen wordt het onverharde pad steeds ruiger en de afstand tot het einddoel blijft maar hangen rond de 28 minuten. Ook gaat het pad omhoog en dan weer naar beneden met rollende keien. Leuk om te mountainbiken maar niet met een fiets behangen met 4 volle tassen. Fietsen kan al lang niet meer en ik duw de fiets door de landerijen en bereik na anderhalf uur mijn bestemming. Prachtig gelegen bovenop een heuvel. Mijn tent komt te staan naast een cipres en een olijfboom. Onder de andere gasten is een Vlaming , dat is weer eens makkelijk praten . De volgende ochtend ga ik per asfalt weer naar Perugia om de route op te pakken , dat kost me ongeveer 10 minuten ! Maar voor ik dan de route van meneer Benjaminse weer te pakken heb heb ik ook wel weer 3 van de div. stadsheuvels gehad en een uur verder. Eindelijk op weg naar Assisi. En wat heerlijk dat de camping aan de route ligt voor je bij Assisi bent. Om 14.00 uur zet ik mijn tent vast op en rij zonder bagage ( wat een raar gevoel) Assisi in. Parkeer de fiets en kan lopend dit bedevaartsoord verkennen. Ook weer een plaats waar je blijft fotograferen. De belangrijkste kerk is de San Francesco. Hier ligt de bakermat van de franciscanenorde. Nog een paar andere kerken binnengelopen en ontdek de crypte van Heilige Clare , ze ligt als een soort etalagepop opgebaard , men probeert steeds het geloof zo visueel mogelijk te ondersteunen. Daarnaast heb je ongeveer om de 10 meter een offerblok voor je goede gaven . Je zou haast gaan denken dat de katholieke kerk armlastig is . Het Vaticaan geldt als de grootste vastgoedbezitter wereldwijd. Alleen al in 'moederland' Italië staat de paus aan het hoofd van een enorm vastgoedimperium van 5.000 ziekenhuizen, 9.000 scholen en tienduizenden hotels, basilieken en kerken. ( bron : Google )

Toch is het de moeite waard om deze plaats te bezoeken. Terug op de camping valt de schemer in en zoek ik de pizzeria op . Lekkere pizza bekroont met een goede tiramisu. De eerste ! En nu dus bomvol ! De tocht gaat verder naar Spoleto. Bevagna , wonderschoon , Trevi , tegen een heuvel opgebouwd uit de verte te bewonderen. Dit deel van Umbrië kent schijnbaar amper campings dus leg ik mijn hoofd te ruste in hotel Athena. Wie mij kent weet dat Griekenland mij aan het hart ligt maar nu wel een geduchte concurrent krijgt in de vorm van Italië. Een leuke kamer in de vorm van een huisje en een goede plek voor de fiets. De volgende ochtend loop ik nog omhoog om de oude binnenstad met amfitheater te bekijken. Dan rap verder richting Amelia waar een agriturismo moet zijn met kampeerterrein. Dat blijkt niet te kloppen en ik zoek in de plaats zelf een B&B op. Nog nooit zo een schone kamer en badkamer gezien ! Minpuntje, alleen de eerste B wordt geleverd. En het wordt eentonig, nog omhoog gelopen de oude ommuurde plaats te bekijken die weer fotogeniek blijkt te zijn. Mooi mooi mooi.
Nu komt Rome wel erg in zicht. We schrijven maandag 2 oktober en Teun en Annet arriveren pas maandag 9 oktober in Rome. Dit doet mij besluiten om 47 km voor Rome af te buigen naar het westen waar Lago di Bracciano ligt. Een heerlijke kleine camping direct aan het meer waar ik van dinsdag tot en met vrijdag afkick van de fietstocht. Er is al een 2400 km afgelegd. Tijd om te reflecteren op de reis. Zwemmen , wassen , het mooie kasteel van Bracciano bekijken en leuke gesprekken met andere gasten. Zoals Martijn , 23 jaar, klaar met studie fysiotherapie en op de fiets op weg naar Istanbul. Fiets nog gestolen in Florence maar zijn ouders hebben een vervanger gebracht. Op zijn rug gevallen waardoor hij nog eens een paar week extra moest verblijven in Florence. Maar doorzetten en verder gaan. Overigens de camping heet Azurro en is zeer aan te bevelen als je van basic en rust houdt ! Morgen , zaterdag 7 oktober weer op de fiets en dan zondag op het St. Pietersplein aankomen . Wordt vervolgd.
( ik weet niet of hier genoeg WiFi is om ook al de foto’s te plaatsen .)

1. Mieke:
    6 oktober 2023
    Eindpunt in zicht! Dat klinkt inmiddels als een eitje, 47km! Een megaprestatie wiebe, straks dus bijna 2500 km!!
    Heel veel plezier straks in rome met teun en annet!
    Liefs, mieke.
  2. Miranda:
    6 oktober 2023
    Jeetje Wiebe wat een fantastische reis!
  3. Joan Wijbenga:
    6 oktober 2023
    Och wat leuk Wiebe om zo je reis te volgen. Prachtige verhalen! Nog even en je bent in Rome, fantastisch!!! Succes!
  4. Auke:
    6 oktober 2023
    Wat prachtig allemaal! Judith krijgt ook zin om dit met zijn drieën te doen (Teun in de fietskar)
  5. Remco:
    6 oktober 2023
    Wat maak je toch een prachtige tocht, Wiebe! Ik doe het je niet na. Dank voor de mooie verslagen en de leuke foto's. Die laatste 47 km naar Rome gaan vast gemakkelijk, na alle bergen die je gehad hebt. Geniet straks van de Eeuwige Stad!
  6. Wilma:
    6 oktober 2023
    Weer zo’n gaaf verhaal! Ik smul van je herkenbare plekjes en foto’s. Wat is Italië toch prachtig hè?! Ik wens je een heerlijke ontmoeting met Teun en Annet!!
  7. Katharina Kloppenburg:
    6 oktober 2023
    Wauw! Je bent er bijna! Heerlijk hoor. En wat een prestatie. Nu genieten in je eentje ... over een paar dagen lekker samen met Teun en Annet. Liefs, Katharina
  8. Johannes:
    6 oktober 2023
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie Wiebe!
    Mooie verhalen en leuke foto's heeft het opgeleverd.
    Nu eerst Rome zien en dan....nou ja, terug naar huis dus!
  9. Lida:
    6 oktober 2023
    Een mooi reisverslag, prachtige foto’s en nog gezellige dagen met z’n drieën toegewenst!
  10. Ignatia Metz:
    6 oktober 2023
    Wauw Wiebe , wat een prachtige omgeving en wat een prachtige prestatie van jou!!
    Superleuk om mee te leven(lezen). Liefs en op naar Rome en naar Teun en Annet.
  11. Wieb en Rina:
    6 oktober 2023
    Wat weer een prachtig verslag, we leven helemaal mee. En een geweldige prestatie heb je geleverd. Op naar Rome en Teun.
  12. Klaas & Hieke:
    6 oktober 2023
    Mooie verhalen Wiebe! Veel plezier nog!!!
  13. Anja:
    6 oktober 2023
    Jammer dat je bijna bij je einddoel bent, want ik wil je verhalen blijven lezen. Wat een fantastische reis en wat een mooie reisverslagen!
  14. Jacobien van Midwoud:
    7 oktober 2023
    Wat een reis Wiebe, en heel leuk zo mee te lezen. Fijne laatste dagen! En veel plezier straks met elkaar in Rome
  15. Cor van der Meulen:
    7 oktober 2023
    Geniet van je aankomst in Rome Wiebe. Heel mooie belevenis deze reis, dit heb je toch maar weer 'even' gedaan.
  16. Bineke:
    7 oktober 2023
    Hoi, weer een fantastisch verhaal. Google maps er bij gepakt. Om te kijken waar je bent met je 🚵‍♂️.👍
  17. Aeltsje:
    7 oktober 2023
    Geweldig, de finish in zicht. Wat ben je een kanjer Wiebe en wat heerlijk om zo mee te genieten van je beeldende verhalen. Dankjewel daarvoor.
  18. Marie en Eefko:
    8 oktober 2023
    Gefeliciteerd met deze heel bijzondere prestatie Wiebe!
    En bedankt voor de mooie reisverhalen en de prachtige foto's!
    Nog fijne dagen met elkaar gewenst in Rome en allemaal een goede thuisreis.
  19. Caroline:
    8 oktober 2023
    Wat een mooie verhalen en wat ben je ook een bikkel. Petje af, stoere fietser!
  20. Marian de Haan.:
    8 oktober 2023
    Wauw Wiebe gefeliciteerd Petje af!!
    Mooie reisverhalen, je schrijft erg leuk!
    Nog hele fijne dagen samen,en een goeie thuis reis.
  21. Anke:
    9 oktober 2023
    Weer genoten van je verhaal.
    En… heb je al een nieuw doel bedacht 🤓?