Verder Italië in .

27 september 2023 - Tuoro sul Trasimeno, Italië

Ja ja , ik leef nog steeds ! Volgens mij gingen jullie twijfelen of ik nog wel op de fiets zit ! Nou , dat is juist de reden dat er maar geen verhaal komt . Hier in Italië gaat het ook aardig op en neer en dit mannetje is vaak blij dat de tent  ‘s avonds weer staat, bedje en kussen met de laatste ademtocht opgeblazen en er ook nog iets gegeten is . Want er moet steeds voldoende brandstof in om de volgende dag weer omhoog te kunnen rijden.
Het verblijf aan Lago di Como wordt met één dag uitgebreid omdat het weer nogal wisselvallig is geworden . Soms heeft dit nadeel ook zijn voordeel want de avond ervoor zijn er nogal luidruchtige Oostenrijkers voor mij komen staan. Na de wolkbreuk ‘s nachts staat hun tent in een meertje en om 10.00 uur zijn ze vertrokken . De eigenaren van deze camping zijn schatten en in een van de gesprekken hoor ik dat hun dochter een Nederlandse vriend heeft en in Utrecht woont . Na Lago di Como volgt Lago di Lecco. Om hier te komen ga je met de boot van Cadenabbia naar Bellagio. Vandaar kun je verder naar Lecco. Voor Lecco begint het te regenen maar er staan net 2 tunnels op het programma , eentje van 2.2 km en na een paar honderd meter nog één van 1.6 km. Je blijft droog maar prettig fietsen is het niet in zo’n buis. Zeker een achteropkomende vrachtwagen of bus klinkt gelijk een opstijgend vliegtuig. Blij dat ik weer in de frisse lucht verder kan . En het is droog geworden ! Bij de camping ten zuiden van Lecco volgt nog een enorme hoosbui en deze weet ook in één tas te komen waardoor alles nat is . Gelukkig heb je in de wc’s handendrogers en ik föhn de tas wat droog. Mijn fietskleding en sokken etc blijven vochtig en kunnen pas twee dagen later in het zonnetje drogen. Door de nattigheid gast alles muf ruiken. De tocht langs het riviertje de Adda is alsof je je in Arcardia bevindt. Amper huizen , lange stukken in het groen en waterwerken die nog zijn ontworpen door Leonardo de V.
Eekhoorntjes spelen voor je op het pad ( dat voor het grootste deel onverhard is ) Waterkrachtcentrale’s van rond 1900 lijken wel palazzio’s! Als je een dorpje passeert eindigt de naam steevast op d’Adda. Hierna is het een stuk oostwaarts naar Lago d’ Iseo. In dit gebied klinken de plaatsnamen mooier dan het landschap er omheen. Het wegdek is beroerd en je moet goed op alle kuilen en richels letten. Ook hier wordt royaal met venijnige verkeersdrempels gestrooid. Verder lijkt het erop  dat bij wet elk dorp recht heeft op één verkeerslicht 🚦 . Je komt ze op de meest onnozele plekken tegen .Ook ontgaat mij regelmatig het nut van een zebrapad. Bijvoorbeeld een zebrapad wat leidt naar een akker met manshoog mais .Van Lago d’ Iseo verder naar Lago di Garda. De natuur wordt weer steeds mooier en  er verschijnen cipressen en palmen ! En daar fiets jij dan tussendoor. Gaaf ! Ook de dorpjes en wijngaarden zijn hier schilderachtig. Je kunt blijven foto’s maken en zo schiet ik dus geen fluit op .Af en toe houdt iemand een heel verhaal in het Italiaans tegen je. Het grappige is dat je altijd wel de essentie er uit weet te destilleren. Zoals de gepensioneerde vrachtwagen chauffeur die vorig jaar in Kroatië heeft gefietst.
De camping aan het Garda meer heeft maar liefst 5 ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️! Het lijkt op een Vinex-wijk van caravans en campers die ongeveer bumper aan bumper staan. Vrolijke gezichten zijn schaars. Hallo , jullie hebben vakantie !! De verveling is schijnbaar zo groot dat als ik om een hamer vraag om de haringen in de keiharde grond te slaan er maar liefst van 2 kanten een hamer aankomt ! Hoera we kunnen wat doen . Tsja beste lezer m/v jullie hebben al in de gaten dat ik niet zo van een camping met disco , gokhal, kinderparadijs, restaurant, snackbar met patat en frikandel en kamp-supermarkt waar je Koopmans pannenkoekenmeel kunt krijgen , enthousiast wordt. De volgende ochtend dus snel verder langs riviertje Mincia naar Mantova. Een mooie vestingstad. Vandaag weer de 30 C aangetikt. 12 km verderop moet een agriturismo zijn waar je ook een tent kunt opzetten . Jawel , de aardige boer brengt mij naar een klein veldje waar ik als enige kom te staan. Er is een zwembad waar ik gebruik van mag maken en in een soort schuurtje is een wc , douche , wastafel maar ook koelkast en wasmachine. Direct weet ik dat ik hier wel 2 dagen wil staan. Alles wordt weer fris gewassen ! En dat voor 15 euro per nacht ! ( blijf Nederlander hè 😮‍💨) Lekker spinazie pasta gekookt met gruyèrekaas en pesto. Rood wijntje erbij , het leven is goed in Italië!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wilma:
    27 september 2023
    Waaw wat doe je veel gave plekken aan en wat schrijf je leuk en beeldend! Trots op zo’n leuke buurman! 👌🏻💪🏻
  2. Wanda:
    27 september 2023
    Wat fijn om te lezen dat alles goed met je gaat en dat je geniet. Een prachtig verhaal om nooit te vergeten!
    Geniet nog maar even lekker Wiebe!!!
  3. Betsy van Midwoud:
    27 september 2023
    Goed, Wiebe om weer wat van je te horen! Je schrijft beeldend, zodat we snappen wat jij meemaakt en hoe de omgeving eruit ziet... Wat je beschrijft, het lijkt me ook stevig klimmen steeds.

Hart. Groet Betsy, weer goed terug uit Roncevalles.
  4. Ignatia Metz:
    27 september 2023
    Wat kun je dan blij zijn met een wasmachine hè! Wat ben je toch een kanjer dat je dit allemaal doet Wiebe. Je maakt letterlijk en figuurlijk een prachtige reis! liefs Ignaatsxxx
  5. Caroline:
    27 september 2023
    Heerlijk om mee te fietsen en dat jij het zware werk doet. Het klinkt als een pittige reis met veel leuke en mooie momenten. Succes!!
    Liefs Binne en Lien
  6. Auke:
    27 september 2023
    Blij dat we weer wat horen, begon inderdaad al ongerust te worden. Krijg na jouw verhaal ook bíj́na zin zo'n tocht te maken.
  7. Katharina Kloppenburg:
    27 september 2023
    Fijn om weer een reisverslag van je te lezen Wiebe! Hopelijk geen tunnels meer. Dat klinkt doodeng. Gelukkig ben je ongeschonden gebleven. Houden zo! Liefs
  8. Anke:
    27 september 2023
    Dat fietsen zou met te veel zijn, maar als het wat luier kon... dan ging ik ook zo'n tocht doen. Klinkt echt mooi. Als je stopt met postbodespelen kun je altijd nog reisverslaggever worden. Liefs....Loco
  9. Wim van Midwoud:
    28 september 2023
    Ik sluit me helemaal bij de vorige schrijfster aan. Prachtig luchtig verhaal over regelmatig afzien. Zo’n tocht is mooi… behalve in de nattigheid. Maar de voorspellingen zijn weer goed. Ciao!