Mijn relatie met een 83 en een 84 jarige dame !

7 september 2023 - Arbon, Zwitserland

Zo direct maar jullie nieuwsgierigheid prikkelen . Fietsende van Lotharingen naar de Elzas vallen er af en toe ook buien   . De temperatuur valt mee met 21 C . Het en der een heuvel te beklimmen en dat is goed als training voor verderop. Een erg mooie fietsroute langs het Rhin- Marne canal! En een heerlijke patisserie in Letzebourg, onthoudt dat maar ! In Saverne overnacht en helaas weer een kletsnatte tent moeten afbreken. Ondertussen ga je van het ene vakwerk huizen dorp naar het andere en daartussen liggen vele wijngaarden waar al druk geoogst wordt . Mijn eindpunt is Dambach deze dag. Maar waar is de camping 🏕️ die op mijn kaartje staat ??? Vragen maar ….. een man die uit een apotheek komt weet te melden dat er geen camping meer is . Oeps 🙊.Maar hij weet wel een oplossing ; zijn moeder woont vlakbij en heeft een groot grasveld. Wat ongemakkelijk fiets ik achter hem aan naar een huis met een groot hek ervoor , dat geruisloos openschuift. Maman krijgt uitleg en zonder blikken of blozen verwelkomd ze mij. Of ik voor of achter huis op het gras wil staan …doe maar achter daar is het gras wat minder vlekkeloos als voor. Zoon vertrekt met de mededeling dat maman alleen Frans spreekt. Ondertussen  ik de tent opzet en wat opfris zal zij wat te eten maken. Maman ,83 , nog midden in het leven staand, heeft allerlei heerlijkheden op de grote tafel van het overdekte terras gezet . Er wordt een lekkere fles Elzas wijn open getrokken en naarmate de avond vordert wordt mijn Frans steeds vloeiender 😃 Dessert van druiven en 6 soorten Elzas kazen . Zo zaten wij van 19.00 tot 22.00 heerlijk te keuvelen. Ook de volgende ochtend moest er eerst nog goed ontbeten worden . Wat een lieve vrouw ! We omhelzen elkaar en ik ga weer verder met mijn tocht . Op naar Soufflach, wee door vele wijngaarden. Mooi weer is het ondertussen. Ik heb afgesproken bij een soort ‘vrienden op de fiets ‘ adres. Bij Nicole dus , een alternatieve dame van 84 ! Zij leeft voor muziek , cultuur en behoud van het dialect in de Elzas. In haar huis is ook nog Vincent , een jongen van rond de 25 die klavecimbel in Frankrijk studeert. Tegen huishoudelijk werk mag hij hier wonen tijdens zijn studie . Wat een duo !
Haar oude, grote huis staat in het historische deel van de plaats en de oude stadsmuur loopt nog door haar tuin vol groentes, fruitbomen, kruiden etc.   ‘s Avonds eten we op de binnenplaats en wordt de maaltijd weggespoeld met witte wijn. De volgende dag is het tijd om naar Basel door te rijden . Via de Dreilander Brucke ben je in 3 minuten door 3 landen gereden! Het grappige is dat bij de Zwitserse grens auto’s allemaal moeten stoppen met evt. controle en jij met 4 grote tassen vol coke en xtc gewoon kunt doorrijden. Niemand die naar je kijkt ! De volgende dag heb ik een overnachting bij Pieter, een neef van Teun die vlak bij Basel woont met vrouw en kinderen. ‘s Middags duiken we de Rhein in om met het zeer snel stromende water een stuk verderop weer aan land te komen. Een nieuwe ervaring, het water stroomt zo snel ivm de grote regenval een week daarvoor. Ondertussen ben ik bij de Bodensee gearriveerd en hou een rustdag. In de verte zie ik de Alpen en aan die etappe’s wil ik nog niet 🤨 denken. Eerst Liechtenstein bezoeken als 7e land.
PS; Karin , elke dag lacht je kaart van Lucca me tegemoet ! ( Karin , die lieverd stond om 08.00 op de ochtend voor vertrek bij ons op de stoep om me een heel goede trip te wensen ! ) Het geheim van deze kaart ga ik in Italië verklappen 😁.
Zo nu de Bodensee in voor een duik !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anke:
    Mooi verhaal!
  2. Remco:
    7 september 2023
    Wat een leuke ontmoetingen allemaal!
  3. Wilma:
    7 september 2023
    Hej Wiebe, wat een leuk opgetekend verhaal, gelardeerd met mooie foto’s! Zo bijzonder en stoer dat je dit doet! Fijne tijd nog!
  4. Stien en Bé:
    7 september 2023
    Wat een mooie belevenis, wat een enthousiast verhaal!
    En wat n gezelligheid met dames op leeftijd.
    Mooi Wiebe, volop genieten!
  5. Annet van Midwoud:
    8 september 2023
    een onvergetelijke reis aan het worden, mooi hoor!
  6. Jouke:
    8 september 2023
    Wat kom je een hoop leuke mensen tegen. En als een camping verdwenen is, is er altijd een grasveld achter een huis.
    Goede reis door Liechtenstein en over de Splügenpas naar Italia.
  7. Ignatia Metz:
    8 september 2023
    Wat een heerlijk verhaal Wiebe, mooie ontmoetingen, mooie omgeving, mooie reis , nu al. Superstoer van jou, liefs Ignaats
  8. Cor van der Meulen:
    9 september 2023
    Ik lees het met een lach Wiebe, mooi.
    Veel plezier nog en succes bij de zwaardere etappes.
  9. Karin:
    9 september 2023
    Hey Wiebe!
    Wat weer prachtige verhalen en ontmoetingen! :-) Succes en veel plezier bij de komende zware maar ook vast indrukwekkende etappes. Lucca komt steeds dichterbij!! lieve groet Ciao Ciao
  10. Johan:
    11 september 2023
    Wat leuk om te lezen Wiebe. Maak er een mooie reis van.