5 landen

29 augustus 2023 - Vry, Frankrijk

Beste lezers, zoals jullie merken komt er niet frequent een nieuw verhaal . Op de fiets op pad zijn heeft een geheel eigen dynamiek . s’ Ochtends je opfrissen, dan ontbijt en vervolgens de tent afbreken, als deze nat is van tegen of dauw , eerst wat droog deppen en opruimen in de zwarte tas. Maar eerst moet uit de tent een isolatie deken tegen optrekkende kou , leeg exped matje en leeg kussentje en slaapzak. Liggen er nog kleren , die in de juiste tas , het keuken gerei , camping gaz etc opruimen en inpakken. Dan alles weer op de fiets hangen en vastzetten. Nu kunnen we een volgende etappe gaan fietsen . Dan is het zeker al 10.00!uur.
Na een uur fietsen mag ik uitkijken naar een koffie . Maar de route gaat vaak door gebieden waar het woord café of restaurant alleen in het woordenboek voor komt. Je bent al blij als er een plaats passeert waar een winkel is!
Dan denk ik even goed na of er iets aangevuld moet worden. Teveel boodschappen is ook taboe want alles moet ook mee omhoog als er zich weer een heuvel aandient. Maar goed , als de klim te lang en te steil wordt heb ik geen schroom om af te stappen en omhoog te lopen , nou ja ….lopen …. meer een fiets omhoog duwen. Na zo’n klim volgt vaak een heerlijke afdaling waarbij ik dan al denk : ho ho niet te veel dalen straks moet ik weer klimmen .
Dan begon het toch heerlijk in Nederland, op Limburg na , alhoewel de kruisbessenvlaai in Thorn tot de categorie uitmuntend kan worden gerekend. Vervelend was dat mijn powerbank op de camping van Terblijt werd gejat toen hij aan het opladen was. Het geeft een deuk in je vertrouwen in mensen en een dag een naar gevoel. In Gulpen een nieuwe powerbank met usb stekker kunnen kopen. Daarna België in . Mooie route’s. Wel een middag fiks regen wat mij er toe bracht om niet de tent op te zetten maar een rustiek tiny house te huren op de camping van Kelmis.
Door te fietsen aan de uiterste oostkant van België weet je niet of je in Duits - Frans of Nederland moet beginnen op straat of in een winkel. Dan is dat duidelijker in Luxemburg. Door Vianden heen maar niet naar Luxemburg stad.
Geruisloos rij je dan Frankrijk binnen. Komt dat omdat ik Schengen net passeerde …..

In de eerste de beste plaats met winkel een heerlijke croissant gekocht ! Nou ja 2 😀 Vandaag een rustdag in de buurt van Metz. Even de was gedaan en de fiets een opfrisser gegeven.

Waar de Ardennen mijn kuiten al hadden getest in Lotharingen kunnen ze er ook wat van . Nu onverschrokken verder naar Bazel. Nog meer hellingen met wijnstokken. Ook passeer  ik Beblenheim.
Lang leve de witte wijn.

1. Wim van Midwoud:
    29 augustus 2023
    Ja, er is altijd witte wijn. Je gaat de goede kant op. En beter dan dat nat van regen en dauw. Herfstige trekjes. We maakten ons al zorgen: ‘Al nieuws van Wiebe?’ De temperatuur blijft overdag goed gelukkig. Trouwens, in Frankrijk heb je ook lekkere likeurtjes om warm te blijven ‘s nachts. Heupflaconnetje wellicht? Fijn weer wat van je te horen!
  2. Cor van der Meulen:
    29 augustus 2023
    Soms even pittig Wiebe maar ook genieten volgens mij. Ga zo door !
  3. Auke:
    29 augustus 2023
    Mooi al een eind op weg, Wiebe! En als je loopt: met kleine pasjes omhoog ;)
  4. Wanda:
    30 augustus 2023
    Prachtig Wiebe en mooi om van jou te lezen. Geniet verder van je reis!
  5. Klaas & Hieke:
    30 augustus 2023
    Leuk om je belevenissen te lezen Wiebe!
    Veel plezier onderweg!
  6. Wilma:
    30 augustus 2023
    SUPER STOER WIEBE! We volgen je graag!
    Een veilige voortgang van je reis!
  7. Lida:
    30 augustus 2023
    Op twee rubberen bandjes zo ver weg raken, een knappe onderneming!
    Het zoveelste deel van de reis al afgelegd. Droom je s’ nachts nog van fietsen?
    Heerlijk najaarsweer toegewenst en gewoon doorgaan, vooral doorgaan! Succes hoor!
  8. Els:
    30 augustus 2023
    Wat leuk om te lezen hoe je tocht gaat! Genieten en veel succes verder😍
  9. Bineke:
    30 augustus 2023
    Hé Zuidhorner topper, super gaaf je verslag!Het is heerlijk om jou belevenissen te lezen. Heel veel plezier
  10. Anneke:
    7 september 2023
    Wat een heerlijk verhaal te lezen , bijzondere ontmoetingen en mooie landschappen en dorpen doorkruisen . Op en top genieten !