Van Giethoorn naar de Kalenbergsegracht

13 januari 2020 - Phnom Penh, Cambodja

Zo even jullie op de hoogte brengen van de avonturen in - rond - aan en op de Mekong. De drukte van Saigon is genoeg geweest en ik boek een 3 daagse trip door de Mekongdelta die zal eindigen in Phnom  Penh / Cambodja. Je moet er natuurlijk weer vroeg voor op rond 6 uur omdat je dan om 7 uur nog kunt ontbijten en om 7.30 bij het vertrekpunt te staan. Tsja en wat je eigenlijk al vermoed dat er zal gebeuren ; we vertrekken pas een uurtje later in een lekker oud , geel , barrel waar de vering al aardig uit is . Een gemêleerd gezelschap van begin twintigers tot 62 🥴

De eerste stop een pagode met 15 m hoge lachende Boeddha ervoor . We vervolgen de tocht naar een uitspanning met honing producten , proeverij en authentieke Vietnamese muziek! Het begint wat te voelen naar zo’n 50+ uitje waar je folders van in de bus krijgt ( maar dan op zijn Vietnamees) ....Dan verder voor een tochtje door een moddersloot met file aan roeibootjes , het lijkt wel punteren in Giethoorn 😏

ok  iedereen houdt zich nog kranig en we kunnen met een motorbootje naar de lunch . Dat bevindt zich in de koi karper kwekerij met als extra attractie een poel met een 50 -tal krokodillen (die je ook nog mag voeren als je er zin in hebt. Na het verorberen van een koi met rijst e.a hapjes , verder naar de bamboe lezing waarna je bamboe sokjes , broekjes , BH’s en weet ik wat kunt aanschaffen! Ja er groeit hier heel veel bamboe en de panda’s hadden beter hier naar toe kunnen gaan , waren veel blijer geweest en vast gaan paren ipv spelen.
 Maar nu toch echt naar onze overnachtingsplek nr 1. Wat je dan niet verwacht is dat je hier ook in een eindeloze file kan komen te staan om in Can Tho te kunnen komen. Ik had juist voor de homestay gekozen omdat je er smiddags zou arriveren en nog op de fiets het platteland kon gaan verkennen en daarna met de host e.a. samen koken en eten. Het is hier om half zes donker en we arriveren om half negen. Verwacht half dat wij van de homestay nu ook in het hotel gezet worden met de anderen die voor hotel hadden gekozen. Maar nee , wij rijden wat verder en gaan in een bootje met z’n elven op pad door de Vietnamese ‘ Kalenberger gracht’ Mijn mede reizigers zijn 8 studenten uit div.landen en een jong Pools stel dat in Rotterdam werkt. Koken hoeft niet , moeder staat ons al op te wachten en het eten is klaar en lekker. De sfeer zit er goed in na de nachtelijke boottocht en zo vorm je dus snel een leuke groep. ‘s Ochtends om 6 uur weer op om te ontbijten en weer de gracht af op zoek naar de anderen. Die zitten ook al op de Mekong zodat we alleen maar op het water hoeven over te stappen . Vanuit de boot kunnen we de markt van fruit en groente bekijken en alle marketentsters die met hun bootjes langszij komen met koffie , fruit en kokosnoten . Dag 2 minder tell&sell ; wel veel op het water. Als ik na de lunch weer in de bus stap word ik er weer uitgehaald door de gids en in een ander busje gezet . Wreed gescheiden van mijn leuke ‘homestay’ groepje ga ik verder met een Chileens stel en 10 Vietnamezen. Ik ben dus de enige die een 3 dagen trip heeft geboekt met eindpunt Cambodja.Met deze groep een natuurgebied bezocht met veel vogels en een heel lang bamboe pad door de mangrove. Lekker een stuk lopen 🚶‍♀️ denk ik. Ik dacht gehoord te hebben dat je met de motorboot mee terug kon of ‘walking the path ‘ . Ik was met de Chilenen gestart maar hun voorbij gelopen ..... maar na een 20 minuten is het wel erg stil geworden op het pad.... ook als ik achterom kijk is er niemand meer te zien. Tsja het is tegen 5 uur en om half zes wordt het rap donker dus maar dapper doorstappen en hopen dat ik uit kom waarvan ik vermoed dat je zou moeten uitkomen. Dat klopt 👍; maar een bootjes ‘chauffeur ‘ vertelt mij dat de groep waar ik in zat op zoek is naar mij 😱Hij zal doorgeven dat ik op het beginpunt sta en een tijdje later ben ik weer met de groep herenigd!! Allen juf de leidster op tilt 🥺

Op naar Chau Doc voor de 2e nacht ; nu wel hotel. In de bus hebben de Chilenen mij vertelt wat het programma voor de volgende dag zal zijn en dat eindigt in Saigon !! Hallo mevr. De reisleidster ik moet naar Phnom Penh . Oef daar schrikt ze van en gaat aan het mobielen. Een tijdje later zegt ze het geregeld te hebben en morgen moet ik om 6.30 klaar staan. Ook de Chilenen staan klaar ??? Wel komt madame de reisleidster en vertelt dat we eerst naar een zijdeweverij aan de oever van de Mekong gaan. Afijn ik laat het maar komen zoals het komt en heb het idee dat ik de geplande 7 .00 uur boot naar PP niet meer zal halen. Wij met een boot naar de weverij. Als we daar rondlopen roept de schipper me dat ik mee moet komen naar onze boot . Ik met hem het schip in ..., maar niet heus   want midden op de Mekong ligt een fastboat stil en daar vaart hij mij heen. Ik kan overstappen onder applaus van de mensen op het achterdek die raar opkeken dat ze stil gingen liggen en er toen een rare snaak aan boord moest komen 😁 Zo kwam ik toch op de juiste boot Cambodja binnen .

1. Stien en Be:
    13 januari 2020
    Mooi verhaal Wiebe. Gelukkig kwam alles weer op tijd goed. Foto's heel herkenbaar. Lijkt toch best veel op China en Indonesië.
  2. Wiebe Kloppenburg:
    13 januari 2020
    Denk inderdaad dat deze gebieden en gewoontes veel overeenkomsten hebben.
    Nog maar een week op pad en het lijken er wel 3 . Zoveel indrukken . WOW !
  3. Titiahoeksema:
    15 januari 2020
    Sjonge wat heb je al veel gezien en gedaan! Mag je nu uitrusten aan het strand :-)...
  4. Loco:
    17 januari 2020
    Leuk te lezen! Klinkt alsof je nog steeds iets anders wil dan anderen. Loco
  5. Remco:
    18 januari 2020
    Wat leuk om zo de reis mee te kunnen maken, Wiebe. Mooie foto's!
  6. Wim van Midwoud:
    19 januari 2020
    Schitterende natuur Wiebe! Zeker dat moerasbos...!