Kia Kaha

21 maart 2020 - Takanini, Nieuw-Zeeland

Eigenlijk moet het verhaal nu verder gaan ergens op het Zuid Eiland van Nieuw Zeeland . Maar het wereldwijd verspreide coronavirus heeft ook dit blog bereikt. Tot mijn terugkeer bij mijn broer in de Hawkes Bay was er nog de onbezorgde reis en vernam ik wel de berichten over de steeds wrangere situatie in Nederland. Maar in NZ was het leven nog gewoon en was het wellicht een optie om hier nog wat langer te blijven. Wel ging ik alles over Corona lezen en al snel begon het mij te dagen dat terug naar Hanoi wel eens een slechte optie kon zijn. Hierover de Nederlandse Ambassade in Wellington geraadpleegd. Na vele telefonische pogingen lukte dit Zij raden het erg af om daar naar toe te gaan vanwege het risico om daar vast te komen zitten. En dan rol je dus in het proces van ok wat gaan we nu doen ! Hanoi Dubai Düsseldorf annuleren en omzetten naar een vlucht Auckland Amsterdam. Maar nog de ticket verkoper is te bereiken telefonisch noch Emirates. Uiteindelijk lukt het per mail de ticket verkoper te bereiken die aangeeft dat je voor annuleren / wijzigen bij Emirates moet zijn via de site . En op de site van Emirates staat dat je bij de ticket verkoper moet zijn !! Na 3 dagen weet je dat beiden nooit de telefoon zullen opnemen en de Ambassade is ook erg stil geworden. Uiteindelijk besluit ik om maar naar Auckland Airport te rijden om het een en ander bij de Emirates desk te regelen . Onderweg valt het mij op dat in vier dagen tijd alle gehuurde kampeerbussen van toeristen van de weg zijn verdwenen !  Op het vliegveld gekomen blijkt Emirates sinds anderhalf jaar geen desk meer te hebben en is het dichtstbijzijnde  kantoor in Australië !!        ‘s Avonds terug op mijn kamer ergens 15 km buiten Auckland ga ik het T shirt wat ik vanmorgen onderweg heb gekocht maar even bekijken . Een groot label met KIA KAHA hangt er aan en op een kaartje wordt uitgelegd dat het een Maori gezegde is wat neerkomt op :                  ‘Stay Strong’  !    Nou dat is wel toepasselijk voor wat er in de wereld gebeurd momenteel.  Maar goed nog geen stap verder gekomen. De volgende ochtend een bericht van Emirates dat de vlucht Hanoi-Dubai gecanceld is. Over deel twee van de reis wordt niet gerept . Wat wel steeds duidelijker wordt is a) de lol van het hier zijn is wel verdwenen b) wil je wegkomen dan moet je niet al te lang wachten met het bemachtigen van een ticket. Mijn broer appt dat zij een ticket bij Etihad hebben gezien voor woensdag 25 maart naar Amsterdam. Dan kan ik op de 26e landen op Schiphol en Teun ook nog feliciteren voor zijn verjaardag 🍰  Deze terugreis boek ik na wat dubben . Nu rest het wachten tot woensdagmiddag en hopen dat deze vlucht niet afgezegd wordt. Om het bemachtigen van een ticket te vieren rij ik naar een kustplaatsje voor een lekkere koffie met carrot -cake. Maar alles dicht. Ook hier begint het te komen . Dan maar een strandwandeling langs mooie strandhuisjes. In één van de huizen zit een vrolijk gezelschap. Als ik er op de terugweg weer langsloop besluit ik om even te vragen of zij een koffietent in de buurt weten die wel open is. Geen één dus ! Maar kom er bij zitten ik zet koffie voor je. Zo beland ik in een leuk gezelschap van zes die hier zijn ivm de trouwerij van hun dochter. Dat een groot feest moest worden met 120 gasten en dus niet door ging. Het bruidspaar woont in Londen , de ouders in Australië. Nu is het huwelijk in kleine kring voltrokken. Maar de stemming heeft er niet onder geleden , er ontstaat een levendig gesprek bij koffie, chardonnay en bruidstaart resten ! Zo rol je onverwachts ook weer in wat leuks.
De komende dagen ga ik nog wat uitstapjes maken in de mooie NZ natuur.
Jullie zijn nu weer op de hoogte en ik wens jullie veel KIA KAHA toe !!

1. Auke:
    21 maart 2020
    Ik zal duimen dat de vlucht van Etihad wel doorgaat! En ondertussen er maar het beste van maken, zoals je nu ook doet!
  2. Stien en Be:
    21 maart 2020
    Wiebe wij duimen ook mee.
    Veilige thuiskomst, tot die tijd nog even genieten.
  3. Els:
    22 maart 2020
    Bizarre wending van een prachtige reis!
  4. Betsy van Midwoud:
    23 maart 2020
    Fijn, om weer bericht van je te krijgen. Inderdaad een bizarre wending van deze reis.
    Hopelijk gaat het woensdag goed met de vlucht van Etihad en kom je weer terug in Nederland.
  5. Sanneke en Marijn:
    23 maart 2020
    We hebben net samen je blog bekeken. Leuke avonturen beleef je! Maar we hopen wel dat je snel weer terug kunt naar het mooie Zuidhorn