Het slotakkoord.

9 april 2020 - Havelock North, Nieuw-Zeeland

In Karaka heb ik dus het geluk om te verblijven in een huis met een woonkamer en grote keuken. Er zijn 4 kamers die verhuurd worden maar er zijn 2 of 3 verhuurd. Nu ik kan wachten op de vlucht van 25 maart blijf ik hier nog 2 nachten extra. Het voelt al als mijn plekje. Zondag 22 maart een leuke rit gemaakt naar de oostkust bij KawaKawa . Een lekker zonnetje er bij en ik hang mijn kleren aan een tak en duik lekker de oceaan in. ‘s Avonds een lekkere salade gemaakt met avocado, feta, tomaat en ei. Dan komt op 23 maart het bericht dat Nieuw Zeeland in 48 uur naar level 4 gaat oftewel lockdown. Ondertussen zijn mijn vluchten van Hanoi-Dubai-Düsseldorf officieel geannuleerd. Dus alle hoop gevestigd op mijn nieuwe ticket van Auckland naar Schiphol. On line staat hij bij Etihad nog steeds overeind terwijl die van 24 en 26 maart zijn gecanceld! Ik pak mijn rugzak nog een keer goed in zodat alles klaar is voor vertrek. De ochtend van 24 maart rolt de ene na de andere mail van Etihad in mijn box ; annuleringen van alle vluchten richting Amsterdam. Help wat nu ? De rest van de dag bezig met het uitzoeken van het een en ander en naar het busstation geweest voor een intercitybus naar Hastings. Dat lukt ! Morgenavond gaat de lockdown in en moet ik mijn auto hebben ingeleverd. Woensdag 25 maart om 12 uur bij de bus, de laatste die uit Auckland vertrekt meld de chauffeur. Zo te zien allemaal backpackers die ergens een goed heenkomen zoeken. Mijn broer is in Hastings als ik daar 8 uur later arriveer en dan ben ik weer in Havelock North voor de derde keer. Ik sta nu geregistreerd voor een repatriëringsvlucht van BuZa . Maar hoor verder niets. Je kunt mailen , bellen maar het blijft stil. Dat geeft weer veel onzekerheid of je wel op de lijst staat.... want uiteindelijk gaat rond 6 april wel de eerste vlucht uit Auckland weg lees ik in de media . Uiteindelijk hoort Teun in Nederland van de ANWB alarmcentrale dat ik wel op de lijst sta . Dat geeft weer wat rust maar nu nog een vlucht . Ondertussen verken ik hier de omgeving met een aantal mooie wandelingen o.a. naar de Te Mata Peak. Op 7 april belt de ANWB dat ik mee kan met de vlucht van vrijdag 10 april ! Op 9 april rolt er inderdaad een ticket in de mailbox en kan ik mij op maken voor de terugreis via Kuala Lumpur naar Schiphol. Vertrek op Goede Vrijdag en aankomst op 11 april , Stille Zaterdag. Kunnen we samen Pasen vieren en het begin van een zelf gekozen 14 dagen quarantaine. Terwijl dit in Nieuw Zeeland verplicht is voor terugkerende burgers. Ik heb waardering voor PM Jacinda Arden die door een voortvarend beleid hier het aantal besmettingen beperkt tot 1239 en rond de 50 mensen in een ziekenhuis , 1 oudere mevrouw is overleden.

Het is in alle opzichten een onvergetelijke reis geworden.
Grote dank voor Willem & Thea en kinderen die mij vanaf 15 maart een warme en veilige plek gaven .

Stay safe , stay healthy & stay strong !

KIA KAHA .

1. Marijke Hondebrink:
    Lieve Wiebe ,
    Wat fijn dat je weet dat de terugreis nu eindelijk gaat gebeuren!
    Veel aan je gedacht de laatste weken .
    Goede terugreis !!!
    Heel veel groetjes .
  2. Wim van Midwoud:
    9 april 2020
    Ah, gelukkig Wiebe: met Pasen thuis. Nu gelukkig duidelijkheid. En een eind aan dit onvergetelijke avontuur. Eind goed al goed. Laat Teun je niet besmetten hè. En besmet ook Teun niet. 🤪
  3. Auke:
    9 april 2020
    Een hele goede vlucht toegewenst!
    En goed om je straks weer te kunnen spreken, op gepaste afstand uiteraard!
  4. Titia Pijpker:
    9 april 2020
    Hoi,hoi, fijn voor je dat je terugreis nu gaat lukken, een goede vlucht gewenst.
    Tot later, groetjes🙋🙋
  5. Bea Westers:
    Lieve Wiebe,
    Een goede terugreis en fijne paasdagen toegewenst.
    Hartelijke groet.
  6. Ignatia Metz:
    Kom veilig thuis! xx
  7. Betsy van Midwoud:
    9 april 2020
    Een goede thuis reis toegewenst.... Met Pasen thuis! Niemand verder besmetten. Wat zijn we in een bizarre wereld verzeild geraakt. Lieve groet Betsy/Piet
  8. Katharina Kloppenburg:
    9 april 2020
    Fijn dat je weer naar huis komt, lieve Wiebe. Een goede reis gewenst. Ik kom wel een keer op afstand zwaaien :)